The Russian Tarot of St. Petersburg De Russische Tarot of St. Petersburg is opvallend fraai. Met zijn schitterende kleuren en fijnbesnaarde omranding steekt deze mooi af tegen de nachtelijke achtergrond. De samenvoegende rijkdom van Russische sprookjes de levendige kunstenaarsschap op de Russische afbeeldingen van heiligen van de middeleeuwen wordt op een weelderige bijzonderheid weer gegeven. Heldere visioenen, getekend vanuit de Russische geschiedenis en vanuit de traditie van de Tarot, wordt de kijker er toe aangetrokken en levert een samengestelde stijlvolle dimensie van vermaak op, met het werken van de tarot. Maar de Russische tarot of St. Petersburg is meer dan alleen maar een mooi tarotspel. Het is ook een fascinerend voorbeeld van hoe de traditionele Tarot figuren zijn berekend door het prisma van een bijzondere cultuur, om de wezenlijke kwaliteiten van deze figuren uitvoerig te ontdekken. De Russische tarot of St. Petersburg biedt de mogelijkheid de betovering te onderzoeken van een onbekende wereld. Dit unieke kaartspel kwam op een ongebruikelijke manier tot leven. In 1987, Stuart Kaplan (voorzitter van tarot uitgeverij in de U.S. en een enthousiaste tarot verzamelaar) kreeg enkele kunstwerken onder ogen gemaakt door Yury Shakov terwijl hij kistjes aan het vernissen was. In die tijd was Shakov al erkend als de eerste miniatuurschilder van Amerika, terwijl hij nog maar enkele jaren daarvoor naar dit land was geemigreerd. Zijn werkstukken, waar onder kostbare sieraden, ingewikkelde versierde paas eieren en schitterende gedetailleerde miniatuur iconen, waren bijzonder in trek bij de verzamelaars en werden aangeschaft door museums. Gefascineerd door de precieze technieken en het exotische karakter van Shakov's ontwerpen, dacht Stuart Kaplan onmiddellijk om een tarot te maken in deze karakteristieke Russische stijl. Maar nadat hij Shakov had gevonden, moest Kaplan nog enkele maanden wachten voordat de kunstenaar er mee instemde om een tarot te schilderen. Omdat Yury Shakov totaal onbekend was met de tarot en om meer van dit onderwerp te begrijpen verdiepte hij zich in de tarot kaarten. Hij stelde hoge eisen aan het maken van deze 78 originele miniatuur afbeeldingen. Het miniatuurwerk vraagt veel van de kunstenaar (miniatuur schilders gebruiken vaak een ondersteuning om de arm stabiel te houden tijdens het vasthouden van de penselen, zo verfijnd dat sommige gemaakt zijn van één haar), en werd en door Shakov's familie gezegd, dat hij zoveel van zijn werk hield, dat hij soms wel 16 uur per dag werkte. Kaplan en Shakov wisten beiden dat het veel tijd van hen zou vragen om dit project te voltooien. Gedurende een periode van twee jaar maakte Shakov de hoofd ontwerpen voor het gehele tarotspel en maakte bijna de helft van de schilderijen af. Hij gebruikte hiervoor verschillende tarotkaart spelen. De kunstenaar ontwikkelde schetsen en nam deze door met Stuart Kaplan en George Bennett. De drie heren kwamen tesamen en belegde vergaderingen in voorbereiding op de Russische tarot of St. Petersburg en verdiepte zich in de traditionele tarot en een wonderbaarlijke creatieve verbeeldingskracht, vervuld van de Russische kunst en volkskunde. Het feit dat Yury Shakov zonder enige vooroordelen betrokken raakte bij de tarot maakte zijn ontwerp van de Russische tarot of St. Petersburg des te meer interessant. In vele gevallen worden de tarotkaart spelen gemaakt door kunstenaars en geven een eigen verklaring en betekenis aan de kaarten. Maar Shakov's ontwerp is het resultaat, door te luisteren naar zijn intuïtie en de zichtbare figuren van de tarot. De onderwerpen en de verwikkelingen welke in dit tarotspel in overvloed aanwezig zijn, zijn daar opzettelijk terecht gekomen. Zo ontdekte ze de uitkomst van de vruchtbare grond van de Russische sage en geschiedenis en de werkelijkheid van Shakov's kunstrijke werk. Helaas was Yury Shakov niet fysiek in staat om zijn werk van de Russische tarot of St. Petersburg af te maken. Zijn plotselinge overlijden in maart 1989 maakte iedereen die hem kende was verdrietig en één van de weinig grote miniatuurkunstenaars in deze wereld werd het leven ontnomen. Het tarotspel was toen bijna gerealiseerd. De troefkaarten en de kleuren van de bekers waren compleet, de gedocumenteerde aantekeningen en schetsen van Shakov gaven een totaal overzicht van de Russische tarot of St. Petersburg. Stuart Kaplan besloot een tweede kunstenaar in de arm te nemen om de drie overgebleven kleuren compleet te maken. Een agent werd in dienst genomen om een kunstenaar in Rusland te vinden die het tarotspel in Shakov's stijl kon voortzetten. De nieuwe kunstenaar werkte met Shakov's materiaal en hij maakte de toevoegingen op de tekeningen. Het zal echter nooit bekend worden hoeveel beeldmateriaal er door Shakov in de kleuren van de zwaarden, de staven en de schijven heeft vastgelegd of hoeveel ontwerpen er zijn gemaakt door de tweede kunstenaar. Toen de tweede kunstenaar aan zijn werk begon, een nieuwe en onrustige periode in de Russische geschiedenis openbaarde zich - welke leidde tot de val van het communisme en leverde een stijgende economie en maatschappelijke verwarring. Niettemin werd met gepaste regelmaat de laatste hand gelegd om de kunstwerken compleet te maken. De Russische tarot of St. Petersburg werd werkelijkheid. De identiteit van de tweede kunstenaar is nooit door de agent bekend gemaakt. Het kan nog een lange tijd duren voordat de Russische bevolking gewend zal raken aan de bevrijding van het communistische gezag. Het compleet maken van dit geheel werd voor enkele maanden uitgesteld om informatie te vinden over de tweede kunstenaar en over de methode hoe hij of zij werkte. We weten dat de kunstenaar gebruik maakte van de Rider Waite Tarot, tesamen met Yury Shakov's aantekeningen en schetsen als richtlijn. We weten niet of de kunstenaar enige bekendheid had met de tarot. Sinds Shakov's aantekeningen en schetsen tijdens het verwerken verloren zijn gegaan, is er geen enkele manier wat ons verteld wat, of iets de tweede kunstenaar heeft mogen bijdragen aan het uiteindelijke ontwerp van de zwaarden, de staven en de schijven. Het is erg jammer dat we geen eer kunnen bewijzen aan de tweede kunstenaar zijn bekwame vakmanschap welke niet alleen de stijl van Yury Shakov aanvult, maar ook een bijdrage leverde met zijn eigen inbreng van het totale beeld van de Russische tarot of St. Petersburg. Op een dag komt de onbekende kunstenaar dit geheel misschien op zijn pad, om hem of haar te laten weten dat het werk wordt gewaardeerd. |
|
© 2008 - 2020 Arristara |
|